Friday, February 18, 2005

Polycystic Ovarian Syndrome (PCOS)

آقایون توجه کنند که این مطلب به درد خانوما میخوره. بعد نگین که نگفت.
یکی از مشکلات خیلی شایع بین دخترهای جوون و زنهای در سنین باروری مشکلی هست که تو ایران معمولا به کیست تخمدان مشهوره. از نشانه های اصلی این مریضی (از دید پزشک) به قرار زیره:
-درصد بالای اندروژن(هورمون مردانه )در خون
- نامنظم بودن یا قطع پریود ماهانه
- ممکن است در تخمدان کیست هایی وجود داشته باشد(کیست: کیسه های کوچک پر از مایع)

علت بیماری

علت به وجود آمدن مریضی به طور دقیق مشخص نیست. با اینکه اکثر خانومهایی که به این مریضی دچار هستند دارای خویشاوند نزدیک مثل مادر یا خواهر با مشکل مشابه میباشند اما هنوز مدرک کافی برای اثبات ژنتیک بودن این مریضی در دسترس نیست. نکته ای که وجود داره اینه که اکثر خانومهایی که به این مریضی دچار هستند از اضافه وزن رنج میبرند. به همین دلیل محققین فکر میکنند که ممکنه ارتباطی بین ابتلای به بیماری و توانایی بدن در تولید انسولین وجود داشته باشه. به طور کلی هورمون انسولین در بدن مسئول شکستن ملکولهای قند و نشاسته و متعادل نگه داشتن قند خون بدن هست. اگر در خون بیش از اندازه قند وجود داشته باشه انسولین باعث میشه تا این قند برای استفاده های بعدی ذخیره بشه. اگر انسولین نتونه کارش رو درست انجام بده برای مقدار مشخصی قند در خون بیش از حد لازم باید انسولین ترشح بشه و این باعث میشه که قند خون سریع پایین بیاد و فرد هم دچار خستگی ها و ضعف های ناگهانی بشه و هم دوباره به مواد قندی رو بیاره و دور باطلی در بدن شروع بشه. آزمایشات ثابت کرده که خیلی از خانومهایی که به این بیماری دچار هستند سطح انسولین بدنشون از حالت طبیعی بالاتره. به همین دلیل یک تئوری اعتقاد داره که علت به وجود آمدن بیماری عدم کارکرد صحیح انسولین در بدن هست. وقتی انسولین خون بالا باشه تخمدانها با ترشح بیش از حد هورمون مردانه واکنش نشون میدن و این بالا بودن هورمون مردانه در بدن باعث بیقاعده شده پریود ماهانه، به وجود آمدن جوشهای چرکی و شدید، روییدن موهای زائد در بدن و ریزش موی سر(مخصوصا در شقیقه ها که اصطلاحا کچلی مردانه است) خواهد شد.
برای اینکه بفهمیم چرا این مریضی باعث بینظمی پریود ماهانه میشه لازمه کارکرد تخمدانها رو بفهمیم. در هر تخمدان کیسه های کوچک پر از مایعی وجود داره که مسئول نگهداری تخمک ها هستند. هر کیسه حدود 20 تخمک رو حمل میکنه اما معمولا فقط یکی از این تخمکها بالغ میشه و به مرحله تخمک ریزی که همون پریود ماهانه است میرسه. در حینی که تخمک در حال بالغ شدنه در این کیسه های نگه دارنده مایعات جمع میشه تا وقتی که تخمک بالغ بشه و کیسه بترکه و تخمک رو آزاد کنه. وقتی فردی مبتلا به این مریضی هست عمل جمع شدن مایع در کیسه ها صورت میگیره اما تخمدانها به اندازه کافی هورمون تولید نمیکنند که تخمک آزاد بشه و کیسه بترکه. به همین دلیل هم هست که پریود نامنظم میشه و در تخمدان این کیسه های نگه دارنده به صورت کیست دیده میشند.
عوارض

عوارض مریضی به این قراره:
-قطع کامل یا بینظمی پریود ماهانه و یا خونریزیهای بی نظم
- مشکلات در باروری و بچه دار شدن
-رشد موهای زائد در صورت، سینه، شکم، پشت و انگشتان دست و پا
- جوشهای چرکی، پوست چرب ، شوره سر
- اضافه وزن یا چاقی مفرط که معمولا در اطراف کمر نمایان میشود
- دیابت نوع 2
- کلسترول بالا
- فشار خون بالا
- کچلی مردانه یا نازک شدن موها
- قسمتهایی از پوست در اطراف گردن، سینه، بازوها یا رانها ممکن است تیره رنگ یا کلفت شود
- خرناسه شدید در حین خواب

درمان

هیچ درمان قطعیی برای مریضی وجود نداره. بنا بر این درمان معمولا مطابق با عوارض مریضی صورت میگیره و لازمه که مریضی همیشه تحت کنترل باشه تا از عوارض شدید مثل دیابت جلوگیری بشه:
قرصهای ضد بارداری: برای خانومهایی که قصد باردار شدن ندارند باعث منظم شدن پریود و کم شدن جوشها و متعادل شدن سطح هورمون مردانه میشه. باید توجه کنیم که قرصهای ضد بارداری این مریضی رو درمان نمیکنند و به محض اینکه قرص رو قطع کنیم تمام این عوارض برمیگردن.
داروهای درمان دیابت: این داروها به بهتر کردن کار انسولین کمک میکنند و درمقابل باعث میشند تا سطح اندروژن خون کم بشه و ممکنه بعد از چند ماه مصرف پریود به حال طبیعی برگرده.
داروهای باروری: مشکل اصلی خانومهای مبتلا عدم تخمک ریزیست. بعد از اینکه مطمئن شدیم این مریضی علت اصلی ناباروری هست این داروها میتونن به عمل تخمک ریزی کمک کنند.
دارو برای موهای زائد و هورمون مردانه: از رایج ترین داروها برای کم کردن رشد موهای زائد قرص اسپیرونولاکتون هست که اگر قصد حامله شدن نباشه تجویز میشه.
جراحی: روی تخمدانها انجام میشه تا به تخمک ریزی کمک کنه اما توصیه نمیشه چون اثرش دائمی نیست و ممکنه عوارض جانبی داشته باشه.
نگهداری وزن بدن در حد سالم: نگهداشتن یک رژیم غذایی سالم و فعالیت فیزیکی باعث میشه که سطح انسولین خون پایین بمونه.با یک رژیم غذایی که حاوی مقدار کمی از مواد قندی و نشاسته ایست به بدن کمک میکنیم تا انسولین رو به طرز موثرتری استفاده کنه و سطح قند خون رو پایین نگه داره . دیده شده که حتی کاهش 10 درصد از وزن بدن باعث منظم شدن عادت ماهانه در بیمار شده.

نکته پایانی اینکه این مریضی خطر ابتلا به سرطان تخمدان، دیابت و فشار خون رو افزایش میده. از اونجایی که درمان قطعی برای این مریضی وجود نداره باید از سالهای اولیه تحت کنترل دائم قرار بگیره.به همین دلیل پریودهای نامنظم که معمولا اولین نشانه ها هستند باید جدی گرفته بشند. داروهایی که برای کنترل بیماری تجویز میشند رو هرگز بدون مشورت با پزشک قطع نکنید. با توجه به نحوه کارکرد انسولین و اثرش بر بیماری، رژیم غذایی کم نشاسته و شیرینی و ورزش منظم برای مبتلایان به بیماری در حکم داروست. نکته خوب این بیماری اینه که با روشهای خیلی ساده و کم دردسر کاملا قابل کنترله. کافیه قرصهاتون رو بخورین ، کمی از مصرف شکلات و شیرینی و برنج کم کنید و ورزش رو جدی بگیرید. یادتون باشه که عوارض بیماری کم کم به سراغتون میان. بهتره پیشگیری کنید تا درمان.
-------------------------------------------------------
2. خیلی از قرصهای ضد بارداری در تشدید افسردگی موثر هستند یا باعث ایجاد افسردگی میشند. اصولا قرصهای ضد بارداری همه ترکیب یکسانی از هورمونهای استروژن وپروژستین و اندروژن ندارند. بنا به ترکیب قرص عوارض جانبی میتونه تغییر کنه. من از تنوع قرصها در داخل ایران اطلاع ندارم. اما برای اینکه ببینید با توجه به عوارض کدوم قرص براتون بهتره میتونید به این صفحه مراجعه کنید. اگر کمی تو صفحه پایین برید جدولی رو پیدا میکنید با عنوان" Current Pill Problems and Choice of Pill to Switch To". توی این جدول در ستون اول عارضه نوشته شده، در ستون دوم علت اصلی عارضه و در ستون سوم قرصهایی که بهتره برای کم کردم این عارضه به جای قرص کنونیتون مصرف کنید.
3. ترجمه علمی کلمه syndrome چیه؟

6 comments:

Anonymous said...

ممنون از اطلاعات خوبتون، من خودم این مشکل رو دارم و تازه درمان رو شروع کردم، تا حدودی دکترم راجع به این مسائل توضیح داده بود اما اطلاعات مفید شما هم کمکم کرد، موفق باشید

Anonymous said...

ممنون از مطالب مفیدتون. وبلاگ تروتمیزی دارید منظورم این که بیش از حد با لینک ها و آیکون های مختلف شلوغش نکرده اید. سوالی داشتم آیا فروش اسپیرونولاکتون به صورت آزاد هم انجام می شود یا اینکه حتما نیاز به نسخه پزشک دارد؟
موفق باشید

Unknown said...

ممنون از راهنمایی هاتون . من خودم یک مرد هستم اما راهنماییتون کمکم کرد به همسرم کمک کنم . واقعا ممنون

Anonymous said...

wow!
my sister has all of these symptoms excess fat around belly and waist, irregular periods, excess facial hair, ....
no doctor ever saw it from this angle. it makes sense given diabetes history in my family.

many many many thanks....

Anonymous said...

سلام، از راهنماییهای سودمندتون متشکرم، من مصرف این قرص را تازه شروع کردم، می خواستم بدونم با توجه به اینکه من میگرن دارم این قرص تاثیر منفی نداره؟

Anonymous said...

Hey There. I found your blog using msn. This is an extremely well written article.
I'll be sure to bookmark it and come back to read more of your useful information. Thanks for the post. I'll certainly
comeback.
Check out my weblog : bag