Friday, January 07, 2005

سو استفاده جنسی در کودکی

اگر سگ هاری در خیابان به کودکتان بپرد چه کار میکنید؟ آیا کودک را سرزنش میکنید؟ آیا به جای اینکه به او تفاوت سگ اهلی و وحشی را بیاموزید او را از همه سگها یا همه حیوانات میترسانید؟ آیا به دکتر متخصص میبریدش؟ ایا با او راجع به دردی که کشیده صحبت میکنید؟ آیا به او اجازه میدهید از ترسهایش برایتان بگوید؟ آیا شنونده کابوسهایش خواهید بودَ؟ آیا هرگز به ذهنتان رسیده که علاج قبل از وقوع کرده و راجع به بیماری هاری و حیوانات هار با کودکتان سخن بگویید؟
بیماری که کودکی را مورد تعرض جنسی قرار میدهد فرقی با یک سگ هار خیابان ندارد. متاسفانه در بهترین حالت به دلیل نداشتن فرهنگ تربیت جنسی، کودکان ما بعد از تعرض مورد درمان قرار میگیرند. در بسیاری موارد علی الخصوص اگر تعرض از طرف اطرافیان اشنای کودک باشد موضوع هرگز مطرح نمیشود یا جدی گرفته نمیشود. تعرض جنسی به حریم شخصی کودک الزاما نباید صورت تجاوز به خود بگیرد. هر رابطه ای که بر کودک تحمیل شده باشد تعرض محسوب میشود. این رابطه میتواند از طرف یک بزرگسال یا هرکس دیگری که بر کودک قدرت و کنترل دارد صورت بگیرد.
بهترین راه برای جلوگیری سریع و موثر از این مساله مطرح کردن به موقع و صریح مساله با خود کودک است. همان زمانی که قوانین «خاله بازی و دکتر بازی ممنوع! »را وضع میکنید یعنی قبول کرده اید که چنین خطری را برای کودکتان محتمل میدانید. در همین زمان است که کودک شما نیاز دارد تا از شما یاد بگیرد که اگر هر تماسی، آغوشی یا رفتاری برایش خوشایند نبود کار درستیست که به شخص مقابل اعتراض کند. کودک شما باید از شما بشنود که اگر کسی رفتاری با او داشت که خوشایندش نبود، میتواند و باید با شما در میان بگذارد و هرگز شما او را مقصر نخواهید شناخت. کودک شما باید بداند که پدر و مادرش همیشه در جبهه او هستند و رفتار غلط هیچ کسی را گناه او نمیدانند و او را مقصر نمی شناسند. پیغام شما به کودک باید ساده و صریح باشد.
کودکی های خودتان یا داستانهایی که از اطرافیان شنیده اید را به یاد بیاورید و موضوع را جدی بگیرید. هیچ پدر و مادری همیشه کنار فرزندش نیست. فرزند کوچک شما باید آگاه به خطرهای اطرافش باشد. اگر مطمئن نیستید چگونه بحث را مطرح کنید از یک متخصص وقت بگیرید. تربیت جنسی کودک را اگر از بلوغ شروع کنید خیلی دیر است.

2 comments:

Anonymous said...

سلام-جالب بود-یه سری به من بزن
http://tarbiyatejensi.blogspot.com/

Anonymous said...

سلام
من هم داستانها از زندگی خودم و دوستانم و تفاوت رفتار والدینمون دارم که واستون بگم.و میتونیم ریشه یابی کنیم و وصل کنیم زندگی حالمون رو به گطشتمون.
Email: araz_mozafari@yahoo.com