Monday, August 29, 2005

منطق ایرانی

من این آخر هفته رفته بودم دیدن پرادیپ. چون هیچ کاری از کارهای مدرسه رو با خودم نبرده بودم و مجموعا 8 ساعت هم توی اتوبوس مجبور بودم بشینم وقت کافی داشتم که چرت بزنم و به افکار مهم بپردازم. راستش عکس العمل ناخود آگاه ایرونی ها وقتی که میگی با یه آدمی از هند دوستی اگرچه ناراحت کننده است اما اصلا غیر منتظره نیست. اما این نکته که ما به دلایل عجیب، اغلب مبتنی بر شایعه و اکثر غریب به اتفاق هم "تاریخی" خودمون رو ازخیلی ملل دیگه بالاتر میدونیم اصلا محدود به هند نمیشه. نکته ای که برای من جالبه تناقض این دلایله. به عنوان مثال از اعراب متنفریم(یعنی واقعا در حد تعصب) به خاطر اینکه اومدن و حمله کردند و تمدن و فرهنگ ما رو تحت تاثیر قرار دادند. اینکه این تاثیر مثبت بوده با منفی در حد سواد من نیست اما عقل من به من حکم میکنه که با توجه به پیشرفتهای بعد از اسلام نمیتونه سراسر منفی بوده باشه(ازدید فرهنگی -حالا بگذریم یک چیزهاییش که شایعه است مثل حجاب که از ایران به عربستان رفت و سنت تعدد زوجات قبل از اسلام هم در ایران بوده )و این خرابی هایی هم که به بار اومده...خوب وسط جنگ که حلوا پخش نمیکنند...حالا بگذریم از این نکته. حرف من اینه که یه عده اومدند و فرهنگ ما رو تحت تاثیر قرار دادند و مملکتمون رو بنا بر روایات غارت کردند و ما برای همین ازشون بدمون میاد و فکر میکنیم از اونا بالاتر و بهتریم. حالا میریم سراغ هند..من فکر کنم اولین و شاید تنها چیزی که هر ایرونی از تاریخ هند میدونه اینه که نادرشاه افشار رفت اونجا و کلی کشت و کلی هم غنائم آورد... حالا اگه ما بخواهیم روی همین خط از منطق حرکت کنیم چه جوری میتونیم نتیجه بگیریم که ما از هندی ها بالاتریم؟ قاعدتا اینجا اونی که اینجا باید منفور باشه مائیم..اما یهو میبینیم که در یک چرخش 180 درجه موضع عوض میشه و اونا چون ضعیف بودن پس ما بالاتریم.

در واقع سئوال منصفانه اینه که اگر فکر میکنیم به خاطر فتوحات نادرشاه ما از لحاظ تاریخی بر هندی ها ارجحیت داریم آیا مفهومش اینه که اعراب و مغول ها و یونانی ها هم از ما برترند؟

2 comments:

Anonymous said...

سلام
مي‌دونيد چرا يه ملتي خودش رو از ملت ديگه‌اي بالاتر مي‌دونه؟ تو هر مقايسه‌اي اگه به رفتار فرهنگي ملتها توجه كنيم متوجه مي شيم كه چه تفاوت فرهنگي عميقي بين دو ملته. اون چيزي كه دو ملت رو از هم متمايز و متفاوت مي كنه همون رفتار فرهنگيه. براي همينه كه ايرانيها خودشون رو از هنديها بالاتر مي دونن.

Anonymous said...

این ایرانیا متاسفانه خودشونو برتر می دونن. معلوم نیس چه برتریه؟ تو تقلب؟ بگذریم واقعا لذت بردم از مطلبی که نوشته بودی. من کاملا موافقم بخاطر اینکه حمله اعراب که این ایرانیان نژاد پرست علم کردند باعث تقویت فرهنگی و پیشرفت و تمدن شد بیشتر دانشمندان بزرگ ایرانی از قبیل رازی -غیاث کاشانی- ابن سینا. ووووو بعد از اسلام شکوفا شدند. خسرو پرویز مگرنامه پیامبر را پاره نکرد این از تکبر و نخوت ایرانیان است . خشت اول که می نهد معمار کج تا ثریا می رود کج